banner
USD / CAD Berundur Dari 200-DMA Pada Pemulihan Minyak, Fokus Pada CPI Kanada, FOMC
  • USD/CAD menggabungkan keuntungan harian terbesar dalam seminggu, meningkat pada hari sebelumnya.
  • Minyak mendapat keuntungan daripada penurunan USD, penurunan stok API.
  • Kesengsaraan Covid, pra-Fed berhati-hati terhadap sentimen pasaran.
  • Pemangkin risiko, simpanan EIA bertindak sebagai faktor tambahan yang harus diikuti untuk mendapatkan arahan segera.

USD/CAD kekal tertekan sekitar 1.2585, turun 0.14% dalam sehari, menjelang sesi Eropah pada hari Rabu. Dengan berbuat demikian, pasangan Loonie mengambil petunjuk dari pemulihan harga minyak, dan juga kelemahan dolar AS. Walau bagaimanapun, sentimen berjag-jaga menjelang keputusan US Federal Open Market Committee (FOMC) dan Canada Consumer Price Index (CPI) untuk bulan Jun membuat pembeli tetap berharap.
WTI mencetak keuntungan 0.27% pada satu hari sambil mengekalkan pemulihan hari sebelumnya dari $70.90. Penanda aras minyak membenarkan penurunan dolar AS dan data Stok Minyak Mentah Mingguan yang menaik dari American Petroleum Institute (API), -4.728M berbanding +0.806M sebelumnya. Juga membantu harga minyak boleh menjadi perbincangan baru-baru ini di sekitar OPEC+ dan ekonomi membangun.
US Dollar Index (DXY) mencetak tiga hari di selatan, turun 0.03% sekitar 92.45, ketika pembeli pasaran menunggu Fed. Harus diingat bahawa dolar AS pulih akhir-akhir ini, ditengah-tengah ‘safe haven’, ketika kesengsaraan di Australia dan UK meningkat sementara AS juga sedang memikirkan tentang mandat topeng muka.
Walaupun begitu, tindakan keras China terhadap sektor IT dan tuisyen bergabung dengan Bank of Canada (BOC) yang relatif Fed untuk mempertimbangkan harga USD/CAD.
Di tengah-tengah drama ini, S&P 500 Futures mengesan kerugian Wall Street dan hasil Perbendaharaan 10 tahun AS menjilat luka mereka sekitar 1.23% pada waktu akhbar.
Walaupun ketenangan perdagangan pra-Fed dapat terus menekan USD/CAD, kemungkinan kelemahan angka inflasi utama Kanada untuk bulan Jun dapat menyekat penurunan pasangan. Namun, semuanya bergantung pada seberapa baik penggubal dasar Fed, khususnya Pengerusi Jerome Powell, dapat mempertahankan dasar wang mudah.
Analisis Teknikal
Pusingan balik pasangan USD/CAD dari 200-DMA memperoleh sokongan daripada isyarat MACD yang menurun, yang seterusnya mengarahkan penjual jangka pendek ke arah sokongan mendatar mingguan sekitar 1,2530-25. Walaupun begitu, puncak bulan Jun mendekati 1.2485 akan menjadi sukar untuk penjual selepas itu. Sementara itu, penutupan harian melebihi tahap utama 1.2605 akan dicabar oleh paras tertinggi yang ditandai pada bulan April dan Julai, masing-masing sekitar 1.2655 dan 1.2810.

Share Me