banner
NZD/USD ‘Wedge Breakout’ Kembali Beraksi pada Laporan Pekerjaan Q2

POIN PERBICARAAN: DOLAR NEW ZEALAND, LAPORAN PEKERJAAN Q2, NZD/USD, COVID-19

  • Dolar New Zealand meningkat di tengah laporan pekerjaan suku kedua yang luar biasa
  • Angka PMI China bergerak fokus untuk Dolar Australia semasa perdagangan APAC
  • NZD/USD nampaknya meneruskan pemulihan baji yang hampir gagal

TINJAUAN ASIA-PASIFIK: RABU
Dolar New Zealand naik semalam kerana pasaran kembali menjadi aset berisiko. Kekuatan Dolar Kiwi nampaknya terus bertahan pada hari perdagangan setelah New Zealand mengumumkan laporan pekerjaan suku kedua. Pada asas suku ke suku, pekerjaan meningkat 1.0%. Itu jauh di atas angka yang diramalkan 0.7%, menurut tinjauan Bloomberg. Lebih-lebih lagi, kadar pengangguran melintasi garis pada 4.0% berbanding angka yang dijangkakan 4.4%.
Data optimasi mungkin mendorong pertaruhan hawkish untuk Reserve Bank of New Zealand. Menurut Bloomberg, RBNZ akan bertemu dalam kira-kira dua minggu pada 18 Ogos, di mana pertukaran indeks semalaman harga dalam kenaikan kadar titik 25-basis. Itu masuk akal dengan mempertimbangkan putaran terbaru data pekerjaan luar biasa dan angka inflasi tinggi, yang telah membuat kemajuan besar sejak kemelesetan yang disebabkan oleh wabak.
Di tempat lain, Wall Street ditutup lebih tinggi, didorong oleh pendapatan optimis. Indeks penanda aras S&P 500 mendorong saham lebih tinggi, meningkat 0.82% pada hari tersebut. Kenaikan kes Covid-19, didorong oleh varian Delta yang sangat mudah menular, memberi kesan kepada sentimen. ‘Lockdown’ yang meluas di Amerika Syarikat sepertinya mustahil, yang mungkin dapat membantu suasana pasar tetap bertahan walaupun terdapat kes-kes yang meningkat.
Sementara itu, Dolar Australia yang sensitif risiko juga meningkat. Semalam, Reserve Bank of Australia (RBA) mengekalkan rencananya untuk mengurangkan pembelian aset mingguan. Ada yang mengharapkan bank pusat mungkin menangguhkan rancangan itu memandangkan penutupan baru-baru ini di seluruh negara. Itu mendorong kenaikan dalam Dolar Aussie, yang kini menghadapi data Caixin Chinese PMI semasa sesi perdagangan Asia Pasifik pada hari Rabu.

TINJAUAN TEKNIKAL NZD / USD:
NZD/USD meningkat dalam sekelip mata dan dengan cepat mendekati Simple Moving Average (SMA) 50-hari yang jatuh, yang mungkin memberikan rintangan jangka pendek yang besar. Pasangan mata wang ini sedang meningkat setelah menguji semula garis aliran rintangan sebelumnya yang membentuk batas atas ‘Descending Wedge’. Ia mengatakan, pergerakan terbalik mungkin berterusan dari sini. Sebagai alternatif, penurunan yang lebih rendah dapat melihat harga jatuh kembali ke had atas ‘wedge’. Secara keseluruhan, ‘wedge breakout’ yang hampir gagal nampaknya kembali berfungsi.

Share Me